Villa Romana del Casale
april 2015: Fresco fragmenten bij ‘Villa Romana del Casale’
De villa bevindt zich dicht bij het stadje Piazza Armerina op Sicilië. Het is een enorme Romeinse villa, met eigen thermen, gastenkamers en een grote binnentuin, die gebouwd werd rond 300 na Chr. Er bevinden zich talloze vloermozaïeken met een totaal van 3.500 m2 aan vloeroppervlakte. Het meest beroemd zijn de jachtscènes en de afbeelding met de bikinimeisjes, die in een soort gymzaal een aantal sporten tonen.
Wat minder bekend is, is dat er ook fragmenten van muurschilderingen te zien zijn. Meestal zijn het slechts randen, als breed uitgevallen plinten. Soms zijn er ook grotere delen, tot halverwege de muur, bewaard gebleven. Opvallend is dat deze schilderingen meestal eenvoudig van kleur en decoratie zijn.
De villa was voor een deel met marmer bekleed, vooral in de representatieve ruimten. Helaas is daar erg weinig van over. De andere ruimtes kenden een beschilderde stuclaag die sterk lijkt op marmer (en een toplaag kent van marmermeel waardoor de laag heel glad en strak wordt: ‘marmerino’)). Deze nep marmerlagen konden zowel buiten als binnen aangebracht worden. In minder belangrijke ruimtes was vaak alleen een brede plint marmerachtig. Daarnaast zijn er op de muren ook veel geschilderde omlijstingen gevonden met allerlei figuren daarin geschilderd. Dit konden saters, dansers, soldaten of leden van het hof zijn. Florale of architectonische motieven werden weinig gebruikt.
Na uitgebreide onderzoekingen naar de muurschilderingen zijn historici te weten gekomen dat er bij de bouw van de villa sprake is geweest van een ‘decoratief project’. De muurschilderingen en de vloermozaïeken werden gemaakt op de functie van de ruimte en moesten elkaar versterken. Zo zie je ook een rand die qua patroon en kleur voortgaat op het mozaïek motief.
In verschillende ruimtes van de villa zijn oude schilderlagen gevonden. Eerst waren er vooral fresco’s op de muren, deze zijn uit het zicht geraakt bij het aanbrengen van de imitatie marmerlagen. Het is niet duidelijk waarom de fresco’s vervangen zijn. De functie van de ruimte kan zijn veranderd, de fresco’s kunnen zijn beschadigd, of wellicht was er sprake van een nieuwe mode.
Geef een reactie